تبلیغات
اُدع ُ الی سبیلِ ربِّک بالحكمةِ و الموعظةِ الحسنة - چرا باید تقلید کنیم ؟
 
اُدع ُ الی سبیلِ ربِّک بالحكمةِ و الموعظةِ الحسنة
با حکمت و اندرز های نیکو ، مردم را بسوی پروردگارت دعوت کن
درباره وبلاگ


بسم رب الشّهدا

هدفم از ایجاد این وبلاگ ، به اشتراک گذاشتن دانسته هایم با شما عزیزان است .
گاهی اوقات هم در مورد مسائل روز ، یادداشت هایی مینویسم که در وبلاگ منتشر میکنم .
لیست تمام پست ها و نوشته هایم پایین همین قسمت با عنوان " مطالب اخیر " موجود است

مدیر وبلاگ : مهرداد سال افزون
مطالب اخیر
مقاله - مهرداد سال افزون 

این سخن  رو شنیدید ؟ 

" تقلید کار میمونه میمون جزو حیوونه " آخه مگه من میمونم که تقلید کنم ؟ من خودم مرجع خودم هستم .
 

این ها ، قسمتی از جواب اشخاصی است که اعتقادی به تقلید ندارند و هنگامیکه از آنها سوال میکنیم : مرجع تقلید شما کدام بزرگوار است ؟ از این دست  جواب ها میشنویم . حالا میخواهیم به صورت کاملاً عقلی و به دور از هرگونه تعصّب ، به این سخن پاسخ بگوییم 

 عقلا فرموده اند : ما چها رنوع تقلید بیشتر نداریم . سه تقلید اوّل ، سفیهانه است امّا تقلید نوع چهارم دستور عقل است . و امّا چهار تقلید مذکور ، از این قرار است :
الف - جاهل از جاهل : فرض کنید که یک کارگر ساختمان ، روزی از خواب بلند میشود ببیند که روی دستش ازمچ تا آرنج تاوَل های عفونی  بزرگ و وحشتناک و جود دارد . آنوقت برای درمان این بیماری ، نزد امام جماعت مسجد محل برود و از وی نسخه بخواهد ! 

ب -عالم از جاهل : فرض کنید که یک دکترِ فوق تخصّص پوست ، جهت درمان تاوَل های روی دستش به یک کارگرِ ساختمان مراجعه کند و از او نسخه بخواهد . به این میگن تقلید عالم از جاهل که فاجعه است و موجب بدبختی مقلّد میشود

ج - تقلید عالم از عالم : فرض کنید که یک متخصّص گوارش ، دل درد بگیرد و برای درمان آن به یک پزشک مراجعه کند ! یا یک مجتهد علوم دینی نزد یک مجتهد دیگر برود و از او مسئله شرعی اش را بپرسد که کاملاً بیهوده و عبث است

د - جاهل از عالم : فرض کنید که یک کارگر ساختمان ، روزی از خواب بلند میشود ببیند که روی دستش از مچ تا آرنج  تاوَل های عفونی  بزرگ و وحشتناک و جود دارد و برای درمان این بیماری ، نزد یک دکتر فوق تخصّص پوست برود ؛ این کار عاقلانه نیست ؟  بله این کار بسیار عاقلانه و درست است .

تمام عقلا میگویند که اگر تقلید از نوع چهارّم که همان جاهل از عالم است در جوامع صورت نمیگرفت ما هنوز در زندگی چادر نشینی و قبیله ای بسر میبردیم . 
بالاخره هر شخصی در یک علمی کار کرده و زحمت کشیده و به قول معروف متخصّص آن رشته و فن شده است . لذا بر اشخاص دیگر لازم است که هنگام نیاز به آن علم به عالِم آن مراجعه کنند تا متضرّر نشوند . مثلاً یک مهندس هنگام بیماری به پزشک مراجعه میکند و پزشک هم جهت ساخت ساختمان نزد مهندس میرود . درسته ؟  این که دو دو تا چهار تاست .

همه ما در طول زندگی مان هزاران بار و البته به حکم عقل ، تقلید کردیم امّا چرا به دین که میرسه تقلید میشه کار میمون ؟ شما اگه خودت مجتهد هستی که هیچ ، نیازی به تقلید نداری امّا اگر مجتهد نیستی یعنی خودت علم استخراج احکام الهی از منابع آن  را نداری باید به کسی که این علم را دارد مراجعه کنی کما اینکه میکنی امّا دوست نداری قبول کنی . بنده این ادّعا رو ثابت میکنم .

  این حقیر فقط  2 سوال از اشخاصی که نماز و روزه و حج  بجا می آورند و در عین حال معتقدند که ما تقلید نمیکنیم چون تقلید کار میمونه ، میمون جزو حیوونه ! میکنم . لطفاً این سوالات را بدون مکث  در دل خودتان جواب بدهید : 

1-  شما هنگام نماز خواندن با کسی حرف نمیزنید چون معتقدید که این کار ، موجب بطلان نماز شما میشود . حال سوال من اینجاست که این اعتقاد را از کجا بدست آوردید ؟ آیا خودتان با مراجعه به منابع اسلامی و استفاده ار ادلّه اربعه ی اسنتباط فقه  ، به این فتوا رسیدید یا نه ؟ اگر جوابتان " نه " میباشد پس شما تقلید کردید حالا یا از پدرومادر یا از هرکس دیگه ، بالاخره تقلید کرده اید چه خوشتان بیاید و چه نیاید !

2 - آیا تا به حال شده است که شما هنگام وضو گرفتن به جای مسح پا ، کلّ پاهایتان را ( مانند برادران اهل سنّت ) بشویید ؟ خیر ، چرا ؟ چون معتقد هستید که وضوی صحیح همین است و وضوی آن ها غیر صحیح میباشد . حال سوال اینجاست که این اعتقاد را از کجا بدست آوردید ؟ آیا خودتان با مراجعه به منابع اسلامی و استفاده از ادلّه اربعه ی اسنتباط فقه ، به این فتوا رسیدید یا نه ؟ اگر جوابتان " نه " میباشد پس شما تقلید کردید حالا یا از پدرومادر یا از هرکس دیگه ، بالاخره تقلید کرده اید چه خوشتان بیاید و چه نیاید 

و در این زمینه صد ها سوال دیگر میتوان پرسید  امّا ما به همین 2 سوال بسنده کردیم که گفته اند " العاقل یکفی به الاشاره"  [ برای عاقل یک اشاره کافی است ]

حالا میخواهم کمی جلوتر بروم و ثابت کنم که اتفاقاً از مراجع معظّم تقلید ، تقلید میکنید . شاهد نگارنده اینجاست  که احکامی که شما مقیّد به انجام آن هستید در رساله های توضیح المسائل آمده . مثل طریقه وضو گرفتن ، موارد ابطال وضو ، موارد ابطال روزه ، موارد ابطال نماز ، مناسک حج ، ابطال احرام در حج و ... همه اینها به رساله های توضیح المسائل مراجع تقلید برمیگردد و هیچکس غیر از مجتهد  ادّعا نمیکند که من این احکام را با دلیل و مدرک از منابع فقهی بدست آوردم ؛ پس ، از آنجایی که خود شخص ، احکام رساله را رعایت میکند و از طرفی ادّعا ندارد که آنها را خودش از منابع فقهی استباط کرده است لاجرم از صاحب رساله که این احکام را  مطرح کرده است در حال تقلید میباشد و خودش خبر ندارد ! ( دقّت کنید ) چون همانطور که میدانید این احکام فقط و  فقط  در رساله های توضیح المسائل است نه هیج جای دیگه ...

و اما از همه اینها که بگذریم بر فرض که میمون تقلید میکند ، حالا که میمون تقلید میکنه ما دیگه نباید تقلید بکنیم ؟ میمون خیلی هم نارگیل میخورد ؛ پس چون میمون نارگیل میخورد ما نباید نارگیل بخوریم ؟ میمون آبتنی هم خیلی دوست دارد و زیاد به رودخانه میرود ؛ پس چون میمون به شنا میرود ما نباید به شنا برویم ؟ تو رو خدا این شد حرف ؟ کدام منطق  این  را تایید میکند ؟ 

و اماّ سخن آخر : 

قال الامام حسن العسکری ( ع ) 

فأما من کان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلدوه

از بین فقها ،  آنان که از نفس خود مراقبت میکنند  و دین را نگهبانی  و با هواهای نفسانی مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر الهی هستند، بر عوام لازم است که از آنان تقلید کنند

بحار الانوار - جلد 2 صفحه 89

اگر در خانه کس است یک حرف بس است 


 


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
جمعه 10 آبان 1392 09:24 ق.ظ
سلام آقا مهرداد مطلبت خیلی خوب بود خداخیرت بده
مهرداد سال افزون
سلام آقا سید گل

خیلی خوشحال شدم که تشریف آوردید ... شرمنده کردید

خدا شما رو در دنیا و عقبی سعادتمند کند . ان شاءالله
پنجشنبه 9 آبان 1392 10:48 ب.ظ
سلام

فرمودید "مگه میشه ملاصدرا تقلید در فقه رو قبول نداشته باشه ؟ "

بلی, و یکی از دلایل لعن و تکفیر و تبعید او همین بود.

فکر میکنم بقدر کافی وقتتان را گرفتم. فقط عرض میکنم من واقعاُ مادر بزرگم, مادر بزرگی که یکی از نوه هایش در شش سالگی سه سوره بلند قرآن کریم را حفظ بود (پسرم هر دو دخترش را به کودکستان و بعد مدرسه اسلامی فرستاده.)

موفق باشید.
مهرداد سال افزون
سلام

ملاصدرا تقلید در فقه رو قبول داشته و اتفاقاً خیلی هم قبول داشته چون خودش اصولی بوده .

میدونید که ملاصدرا در اوج قدرت اخباری ها ، اصولی بودن خودش را حفظ کرد و حتماً بهتر از من میدونید که علت تکفیرش چه بود . علت تکفیر ملاصدرا اعتقاد او به « وحدت وجود » و عرفانِ « صاحب فصوص » بود .

ملاصدرا میگه تقلید در عقاید معنا نداره که راست هم میگه . خدا پدرش و بیامرزه . میگه ما نباید بگیم خدا هست چون بابامون از بچگی به ما گفته خدا هست . واقعاً هم حرفش درسته . اما در مورد تقلید در فقه نه تنها مخالف نیست بلکه مویّد آن هم هست چون که خودش اصولی بوده .

بنده از مصاحبت با حضرت عالی بسیار خرسند شدم و امیدوارم من را از دعای خیرتان محروم نفرمائید .
پنجشنبه 9 آبان 1392 09:16 ب.ظ
اللهم عجل لولیك الفرج
مهرداد سال افزون
الهی آمین
پنجشنبه 9 آبان 1392 06:04 ب.ظ
سلام..
ممنونم از حضورتون
ببخشید که با تاخیــر اومدم...
وبتون عــالیه
با افتخــار لینک شدین...
لطفا اگه زحمتی نیست منو با عنوان وبم لینک کنین یعنی با اسم "بگـــو چـگونـه بـنـویـسـم"
**یا علی**
مهرداد سال افزون

سلام . خواهش میکنم .

چشم ، شما هم با افتخار لینک شدید .

یا علی
پنجشنبه 9 آبان 1392 02:45 ب.ظ
صفا و مروه دیده ام ...
گرد حرم دویده ام ...
هیچ کجــــــــــــــــا برای مــــــــــن ..
کــــــــــــرببلا نمی شود ...

پیشاپیش فرا رسیدن محرم تسلیت....../یاحسین

سلام ببخشید شما منو لینك كردید چون در لیست شما نبودم برا همین پرسیدم ..../
مهرداد سال افزون
ما هم تسلیت عرض میکنیم . ممنون

ببخشید . خیلی خیلی بخشید من شما رو لینک کرده بودم اما الان نیست ! ! !

ممنون از تذکرتون ، الان الحاق میکنم
پنجشنبه 9 آبان 1392 12:56 ب.ظ
جامعه پر از پلیدی است
نه به خاطر وجود آدم های بد ،
به خاطر سکوت آدم های خوب .



[بدرود]
مهرداد سال افزون
بسیار بسیار جملات تامل برانگیز و عمیقی بود . احسنت

ممنون
چهارشنبه 8 آبان 1392 08:04 ب.ظ
سلام .
نجوای ماه با " اتفاق " منتظر حضور گرمتون و نظراتتون هست .
مهرداد سال افزون
سلام . چشم ، خدمت میرسیم
چهارشنبه 8 آبان 1392 01:23 ب.ظ
از مطالب خوبتون ممنون
مهرداد سال افزون
خواهش میکنم ، خیلی خیلی خوش آمدید
چهارشنبه 8 آبان 1392 12:09 ب.ظ
سلام

صدرالمتاُلهین چند کتاب با عنوانهای "اجوبة المسائل الجیلانی" "اجوبة المسائل النصیریة" و "أجوبة مسائل بعض الخلان" و ... دارد که در جواب سوالات و خرده گیریهای بعضی از فقها نوشته شده. اما کتابی هم با عنوان جوائب المسائل دارد. در اینترنت جستجو کنید. من آدرس یکی را میدهم: البحث عن`:الجوائب المسائل, ملا صدرا
مكتبة المصطفى
-www.al-mostafa.com

و همین کتاب است که در مثلاُ مرکز مطالعات از فهرست آثار ملا صدرا, از فلم افتاده, کما اینکه "تفسیر سوره حمد" با بیش از صد ارجاع به آیات قرآن کریم و از قلم انداخته شده.

"دیدگاه ملاصدرا پیرامون تقلید[ویرایش]در آثار ملاصدرا دهها صفحه علیه تقلید و تعصب و اهل تقلید و تعصب، مطلب وجود دارد. وی در اسفار چنین آورده که: «خداوند از تقلید نهی کرد، مقلدان را نکوهش کرد و آنان را فرمود تا در جرگه اهل اندیشه و معرفت در آیند و ایشان را بیم داد از پیروی پیشینیان و تقلید اسلاف و ... ملاصدرا در طول زندگی علمی‌اش، دیدگاههای گوناگونی را پیرامون مسئله تقلید عنوان کرده‌است. گاهی آنرا با شروطی پذیرفته و گاه به کلی آنرا مردود شمرده‌است (مانند نوشتار او در کتاب "المشاعر")

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%
D8%AF%D8%B1%D8%A7
(فراموش نکنیم که بیچاره صدرالمتاُلهین بر اثر تبعیدها و تکفیرها, گاهی ناچار بوده در اظهاراتش دست به عصا راه برود.)

نگاهی هم به سایت آیت الله محمد باقر بن عبدالله شیرازی در باره تقلید بیندازید:
www.smb-shirazi.com/farsi/​...chapter=1&title=تقلید

فقط عنوان "تقلید" هست ولا غیر. فکر میکنید آیت الله شسرازی چرا در این مورد سکوت کرده است؟

فرمودید "من عرض کردم « ملاصدرا یا امام » نه « ملاصدرا با امام »"
بنده هم عرض کرده بودم "... صدرالمتاُلین (که امام سخت به او ارادت داشتند) و هیچ چیز درباره نطرامام در باره تقلید نگفته بودم."

ضمناُ بحث منطقی من درباره عدم امکان انتخاب مرجع را با منطق متقابل رد نکردید. امیدوارم کسانی این کار را بکنند. مرجع تقلید تبریزیها, شریعتمداری بود. من اهل تبریزم و حاصرم قسم بخورم اکثریت قریب به مطلق مقلدین او بدون اطلاع از سطح دانش فقهی شریعتمداری, مقلد او شده بودند.

مادر بزرگ (تنها از نظر سنی)



مهرداد سال افزون
سلام

اتفاقاً در اینترنت جستجو کردم اما به چنین کتابی بر نخوردم . لینکی هم که شما فرستاید اصلاً بالا نمیاد !

بزرگوار ، مگه میشه ملاصدرا تقلید در فقه رو قبول نداشته باشه ؟ تاج سر من ، آقای من ، سرور من ، ملاصدرا خودش اصولی بود . مگه میشه یه اصولی تقلید در فقه رو قبول نکنه ! ! ! ! ! ! ! !

بله ، اینکه آدم خودش کسب علم کنه و مجتهد بشه بسیار مطلوب و پسندیده است اما اینکه تمام امت مجتهد باشند محال است برادر . محال ...


مجتهد شدن که الکی نیست . شما خودتان میدانید که یک مجتهد حداقل باید 20 سال درس بخونه تا اجتهاد براش ملکه بشه . مقدمات اجتهاد این است که ادبیات عرب را کاملاً مسلط باشه ، علم منطق را کاملاً مسلط باشه ، صرف را کاملا مسلط باشه ،لغت عرب را کاملاً مسلط باشد مسلط به روایات و اسناد آن باشد و علم اصول رو که بسیار سخت هم هست در مشتش داشته باشه ... تازه اینها مقدّمات اجتهاد است . حالا به نظر شما یک روستایی عوام که حتی تعداد بچه هایش را هم دقیق نمیداند میتواند در این علوم مسلط شود ؟؟؟ اگر جواب خیر است پس تکلیف او چه میشود ؟ دین برای او تعطیل است ؟ میخوای اصلاً بگیم در دوره غیبت کبری دین تعطیل بشه چون همه که نمیتونند مجتهد بشوند .

آقای من ، سرور من ، تاج سر من ، تقلید در فقه هم عقلی است هم نقلی . مگه خدا نمیفرماید : فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون ؟ مگه روایت امام حسن عسگری رو نخواندید ؟


اصلاً شما این سوال من رو جواب بده : همانطور که میدانید اجتهاد یک فرایند دوره ای است . یعنی باید فرد 20 سال درس بخواند تا در تمام ابواب فقه به اجتهاد مطلق برسد حالا من سوالم از شما که تقلید رو قبول ندارید ( با دلایل آبکی ) این است که شخص ، در این مدت با چه حجتی باید احکام را اجرا کند ؟ ؟ ؟ نکنه باید تعطیل کند ؟ اگه بخواد احکام رو اجرا کنه پس تقلید کرده حالا یا از پدر و مادرش یا از روحانی محل یا از مرجع تقلید . اگه هم به احکام عمل نکنه گند ، جامعه رو برمیداره .
سه شنبه 7 آبان 1392 09:59 ب.ظ
سلام علیکم؛
با پست "معرفی دو کتاب برای بچه شیعه ها" به روزم.
در پناه امام زمان(عج)
یا علی مدد
مهرداد سال افزون
سلام حامد جان

حتما خدمت میرسم
سه شنبه 7 آبان 1392 05:38 ب.ظ
سلام مهرداد عزیز
درود بر شما
مطلب منطقی است و غیر قابل انكار
پر واضح است كه برای افزایش دامنه آگاهی و تسلط های لازم بر امور مذهب می بایست كه از محضر علما بهره مند شویم
خدا قوت ... پاینده باشید و برقرار در پناه حضرت خداوند جهان آفرین
مهرداد سال افزون
سلام بر آقا جواد عزیز و دوست داشتنی

ممنون از حضور گرمتان

التماس دعا
سه شنبه 7 آبان 1392 02:13 ب.ظ
سلام
مهرداد سال افزون
سلام بر دوست بزرگوار و عزیزم

خیلی خوش آمدید
سه شنبه 7 آبان 1392 01:41 ب.ظ
ممنون بابت حضور سبزتون.موید باشید
سه شنبه 7 آبان 1392 01:12 ب.ظ
عجب
پس وهابی ها که از افکار قرضاوی و ابن تیمیه و... تقلید میکنن میمون هستن
سه شنبه 7 آبان 1392 12:47 ب.ظ
مشتی به خاک زد

و با کُلی عشق وَرز داد

خدا تو را که داشت می ساخت


منتظرتونم


مهرداد سال افزون
خدمت میرسم
دوشنبه 6 آبان 1392 11:35 ب.ظ
کلمه «مرجع» در لغت، اسم مکان به معنای محل رجوع است. از این رو، در اصطلاح، به مجتهدی که نسبت به دیگران اعلم باشد و شرایط دیگری مانند پارسایی و آگاهی لازم از مسائل جهان اسلام و تشیع را داشته باشد، «مرجع» می‌گویند. زیرا شیعیان در احکام شرعی به وی رجوع می‌کنند. همچنین منظور از واژه تقلید در اینجا، پیروی از مجتهد جامع الشرایط است، و این امر، از باب رجوع به اهل خبره و متخصصین می‌باشد.
مهرداد سال افزون
میشه بگید راجع به چی حرف میزنید ؟ مگه ما اینها رو انکار کردیم ؟
دوشنبه 6 آبان 1392 10:02 ب.ظ
سلام برادر مهرداد گل؛
حاجی شما در کامنت ها نوشتین علم "شریف" فلسفه، میشه راجع به این حدیث امام صادق توضیح بدین؟
ِ فَتَبّاً وَ خَیْبَةً وَ تَعْساً لِمُنْتَحِلِی الْفَلْسَفَةِ
فلاکت، حرمان و هلاکت بر کسانی که پیرو فلسفه شده‌اند.
(توحید مفضل، ص69)
مهرداد سال افزون
سلام برادر حامد گلِ گلاب

بله ، نوشتم و معتقدم که این علم نه تنها شریف ، بلکه فوق شریف است .

از دیر باز بین متکلمین و فلاسفه دعواهای سنگین اعتقادی وجود داشت و دارد . من هم خوراکم این دعوا هاست و خیلی در باره آن تحقیق کردم . من وقت گذاشتم و کتابهای مخالفین فلسفه رو خوندم . کتاب های آقای مهدی نصیری و حسن میلانی که الان سردمداران جهاد با فلسفه و عرفان نظری هستند خواندم . وقت گذاشتم و فیلم تمام مناظرات آنها با فلاسفه را دیدم .

فلسفه یک دانش بسیار کاربردی و مهم است . اما از آنجایی که این دانش ، بسیار سخت و پیچیده است هرکسی نباید به آن ورود کند و حتما باید شخصِ محصّل ، با هوش و استعداد باشد و نزد یک استاد ماهر تلمّذ کند و قبل از آن هم علم شریف منطق را مسلط باشد تا دچار نتیجه گیری های خلاف نشود .


اشکال مخالفین فلسفه این است که عمیق و دقیق مسائل را تحلیل نمیکنند .


اما روایتی که شما فرمودید : فَتَبّاً وَ خَیْبَةً وَ تَعْساً لِمُنْتَحِلِی الْفَلْسَفَةِ . باید توجه داشت که
مُنْتَحِلِی الْفَلْسَفَةِ یعنی مدّعیان فلسفه نه پیروان فلسفه . حضرت به واقع از فیلسوف نماهایی که هیچ بویی از فلسفه نبردند و تدبیر در عالم و مدبّر آن را انکار میکنند گلایه میکنند ! ! ! و شاهد ما عبارت پایانی روایت است که حضرت در ادامه میفرمایند : « کیف عمیت قلوبهم عن هذه الخلقة العجیبة حتی انکروا التدبیر و العمد فیها » یعنی : چگونه قلب های ایشان از این خلقت عجیب کور است تا جایی که تدبیر در عالم و قصد ( خالق ) را انکار میکنند . بحار ، جلد 3 . صفحه 75

در ضمن ، دو روایت دیگرِ به ظاهر علیه فلسفه هم وجود دارد که در واقع هیچکدام علیه فلسفه نیست بلکه با دقت و تعمّق معلوم میشود که منظورِ معصوم چیز دیگری است و جالب اینجاست که هیچکدام از مخالفین فلسفه در مناظراتشان با فلاسفه ، این روایات را مطرح نمیکنند چون خودشان هم میدانند که این روایات مویّد آنها نیست و منظور معصوم چیز دیگر است .

به هر حال بنده به عنوان یک محقّق که روی دعوای متکلمین و فلاسفه خیلی کار کردم ، حق رو به فلاسفه میدم و دانش فلسفه رو یک نعمت میدانم که بحمدلله بعد از انقلاب در ایران از مظلومیّت در آمد .

البته بنده در مورد دعوای فلاسفه و متکلمین خیلی حرف دارم که اینجا مجالش نیست .





دوشنبه 6 آبان 1392 05:29 ب.ظ
عظمت نصیب کسانی می شود که دراشتیاق رسیدن به هدف های عالی می سوزند.
سلام خسته نباشید بسیار عالی در پناه حق
مهرداد سال افزون
سلام

خیلی ممنون که تشریف آوردید

التماس دعا
دوشنبه 6 آبان 1392 04:18 ب.ظ
سلام

حافظ از روایات متعدد از احکام قرآن کریم سخن میگوید نه از اختلاف لهجه ها.
"عشقت رسد به فریاد گرچه خود به سان حافظ
قرآن زبر بخوانی با چهارده روایت ("زبر" یعنی "ازبر", "از حفظ". کسی نمی آید قرآن را با چهارده لهجه حفظ کند.)

با عرض پوزش, بنظر میرسد شما نوشته مرا سرسری خوانده اید. من گفتم "صدرالمتاُهین که امام سخت به او ارادت داشتند" نه اینکه صدرالمتالین و امام گفتند, گرچه ارادت امام به صدرای شیرازی و توجه ایشان به فلسفه و در نتیجه, تکفیر ایشان توسط بعصی × مراجع × خود گویای بسیار چیزها هست. توصیه میکنم دسنکم الجوائب المسائل صدرالمتالهین را بخوانید. من در این مورد با یک روحانی بحث کردم و همین دلایل عدم امکان انتخاب مرجع را به ایشان گفتم. بالاخره ایشان قبول کردند که من حرفی برای گفتن دارم. ضمناُ یک بار دیگر قرآن مجید را بخوانید تا امر خداوند به خواندن قرآن مجید و تعقل و تفکر در آیات آن را ببینید.

راستی فکر میکنید آیا تکفیر کنندگان امام و آنهائیکه جلو تفسیر سوره حمد توسط ایشان را گرفتند, صلاحیت مرجعیت داشتند؟

مهرداد سال افزون
سلام دوست بزرگوار

1- از بر خواندن با چهارده روایت اصلاً مویّد فرمایش شما نیست . منظور از چهارده روایت ، تفاوت گویش ها و لهجه های اعراب است که هیچ کدام هم باعث نشده تا ما چهارده قرآن با معانی مختلف داشته باشیم .


2- بنده نوشته شما رو سرسری نخواندم . متاستفانه شما سرسری خواندید . من عرض کردم « ملاصدرا یا امام » نه « ملاصدرا با امام »



3- این کتابی که شما میفرمائید اسمش « اجوبـة المسائل » است نه « الجوائب المسائل »



4- اگر دلائل شما برای عدم امکان انتخاب مرجع این بود که خیلی سست و آبکی بود و راحت نقد شد



5- برادر عزیز ، ما دو نوع امر داریم که در علم شریف « اصول » مطرح شده ، یکی امر مولوی و یکی امر ارشادی . امر مولوی واجب الاطاعه است اما امر ارشادی مثل « و لا تقربا هذه الشجره » که خداوند به حضرت آدم و حوا فرمود انجامش واجب نیست بلکه ارشاد و راهنمایی است . تدبر در قرآن هم واجب نیست



6- هیچکدام از مراجع تقلید امام را تکفیر نکردند بلکه عده ای از طلبه های کم سواد بخاطر گرایش امام به علم شریف فلسفه و عرفان نظری ، ایشان را منحرف میدانستند و گاهاً تکفیر هم میکردند .











یکشنبه 5 آبان 1392 09:31 ب.ظ
عاقبت گر عمری باشد ماندگار / می گذارم این سخن به یادگار

می نویسم روی کوه بیستون / زنده باد دوستان خوب روزگار . . .

سلام دوست خوبم
با تاخیر عید شما هم مبارک
ممنون از حضورت
مطلب خوبی بود
هیچ چیز توی این دنیا بی حکمت نیست.تقلید هم باید باشه
مهرداد سال افزون
علیکم السلام

عید شما هم مبارک باشه و ممنون از حضور شما ...

خواهش میکنم
یکشنبه 5 آبان 1392 08:42 ق.ظ
سلام

1. اگر جوابمان آری باشد چه؟
2. بر هر مسلمانی واجب است قرآن کریم را بخواند و در آیات آن تفکر و تعقل کند.
3. تازه مشکل اینجاست که نظر مراجع کاملاُ یکسان نیست. اینک مراجع گوناگون و رساله های گوناگون (تنها در زمان حافظ 14 روایت از قرآن مجید وجود داشت. الان باید به 1400 رسیده باشد و 72 ملت هم که جای خود دارد.)

درست به همین علت است که صدرالمتاُلین (که امام سخت به او ارادت داشتند)به شاگزدانش میگوید خود تعقل کنند. و گویا در الجوائب المسائل است که میگوید انتخاب مرجع تقلید ممکن نیست زیرا فرد باید کاملاُ مطمئن باشد مرجعی که انتخاب میکند به همه احکام دین و فقه وارد است. از دو حال خارج نیست. یا شخص خود همه احکام را میداند یا نمیداند. اگر میداند, احتیاج به مرجع تقلید ندارد و اگر نمیداند, نمیتواند تشخیص دهد که مرجع, صلاحیت مرجعیت دارد و باید چشم بسته مقلد شود.

و اینکه اختلاف نظر مراجع باعث اختلاف مقلدان آنها خواهد بود, بحث دیگری است.
مهرداد سال افزون

سلام دوست بزرگوار - ای کاش اسمتان را مینوشتید .

1- اگر جوابتان آری است پس شما حداقل مجتهد متجزّی هستید .

2- چنین چیزی بسیار خوب و پسندیده است اما واجب نیست . اصلاً خواندن قرآن هم ( اگر چه که بسیار بسیار خوب و پسندیده است ) واجب نیست چه برسه به خواندن به همراه تدبّر که واجب باشد .

3- اختلاف قرائت که حافظ فرموده موجب تغییر معانی قرآن نمیشود بلکه ناشی از گویش ها و لهجه های مختلف اعراب بوده است . مثلاً شمالی ها به « نمیگم » میگویند : « نمیگوم » پس این تغییری در معنا ایجاد نمیکند . البته جهت اطلاع هم عرض کنم که الان هیچ اختلاف قرائتی بین قرآن های موجود نیست و اکثر مطلق جهان اسلام چه شیعه و چه سنی روایت « حفض از عاصم » که از همه هم معتبر تر است پذیرفته اند .

4- بزرگوار ، امکان نداره که امام خمینی ( ره ) یا ملاصدرا بگویند که انتخاب مرجع تقلید غیر ممکنه و این یک کذب محض است که حضرت عالی به ساحت این دو عزیز نسبت دادید آن هم بدون سند !!!

5- این که فرمودید : « اگر شخص همه احکام را بداند نیاز به مرجع تقلید ندارد » غلط است . درستش این است که کسی که توانایی استنباط حکم شرعی از ادله اربعه را دارد نیاز به تقلید ندارد

6- در مورد ملاک انتخاب مرجع تقلید به رساله مراجعه کنید . این که شما فرمودید یک سختگیری ظالمانه است که هیج نسبتی با دین ندارد و نمیدانم از کجا در آوردید ! ! ! - بله ، ملاک انتخاب مرجع ، اعلمیت است اما تشخیص آن کار سختی نیست و خدا هم نخواسته که ما به سختی بیفتیم .

7- اختلاف نظر بین مراجع در مسائل فقهی که اشکالی ندارد . اگر مقلّد ، با حجّت از مجتهدی تقلید میکند حتی اگر به فتاوای خلاف مجتهد هم عمل کند نزد خداوند اجر و ثواب کامل را میبرد چون به حرف دین گوش کرده که : در زمان غیبت کبری به فقها مراجعه کنید
شنبه 4 آبان 1392 08:34 ب.ظ
سلام جناب سال افزون بزرگوار .
از دعوتتون ممنونم .و از مطلبی كه گذاشتین واقعا متشكرم .دقیقا همین طوریه كه شما می فرمایین .
خداوند منان هیچگاه بنده اش را بدون راهنما رها نمی كنه ...

راستی جناب سال افزون بزرگوار با كمال افتخار دعوتید به خوانش نجواهای ماه در : نجوای ماه .
مهرداد سال افزون
علیکم السلام

خواهش میکنم . خیلی خوش آمدید . ممنون از نظرتون ...

چشم ، حتما خدمت میرسم
شنبه 4 آبان 1392 08:21 ب.ظ
سلام علیک؛
مطلبی بود بسیار عالی و پاسخ سفسطه های کسانی که می خواهند از زیر بار تکلیف در بروند را می گوید!
أحسنت
ممنون از طلاع رسانی
در پناه امام زمان(عج)
یا علی مدد

مهرداد سال افزون
علیکم السلام

خواهش میکنم . ممنون که تشریف آوردید آقا حامد گل

التماس دعا
شنبه 4 آبان 1392 07:27 ب.ظ
ممنون استفاده کردیم
مهرداد سال افزون
خواهش میکنم . خوش آمدید
شنبه 4 آبان 1392 06:50 ب.ظ
چشم. بازم ممنون.
مهرداد سال افزون
خواهش میکنم
شنبه 4 آبان 1392 06:30 ب.ظ
سلام بسار عالی استدلالای جتالبی بود میذارمش بخش وبگردیم
مهرداد سال افزون
علیکم السلام

ممنون که تشریف آوردید . لطف میکنید ...
شنبه 4 آبان 1392 02:49 ب.ظ
سلام.
اقامهرداد باید به خودتون افتخار کنید که به جای اینکه مطالبی در وبلاگتان قرار دهید که وقت دیگران را تلف می کند. مباحثی را قرار می دهید که بزرگترین دغدغه های انسان امروز است.دعای من برای شما رسیدن بهبالاترین وبهترین درجاتیست که آرزویش را دارید.
مهرداد سال افزون
علیکم السلام

از لطف و متانت شما بی نهایت سپاسگزارم . ممنون که تشریف آوردید . ممنون که برای ما دعا میکنید . ما هم برای شما دعا میکنیم .
شنبه 4 آبان 1392 11:01 ق.ظ
سلام
درزندگی نامه مرحوم شیخ رجبعلی خیاط آمده که گفتند دنبال مرجع تقلید می گشتم، شخصی را که از همه بی هوا تر بود انتخاب کردم این یعنی همین حدیث امام عسگری
بحث تقلید به جای خود اما باید دنبال مرجع تقلید بی هوا و شجاع بگردیم.
مهرداد سال افزون
بله ، کاملاً درسته
شنبه 4 آبان 1392 09:23 ق.ظ
سلام
ماجور باشید
زحمت مفیدی کشیدی برادر
مهرداد سال افزون
سلام آقای دکتر

ممنون که سرزدید
شنبه 4 آبان 1392 12:12 ق.ظ
سلام برادر گل!
با مطلب "تواتر حدیث غدیر + جانشینی ابوبکر" به روزم
در پناه آقا حجة بن الحسن(عج)
یا علی مدد
مهرداد سال افزون
سلام آقا حامد

چشم ، خدمت میرسم ...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30



پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی